magyar
  polski
  deutsch

 Košice
 Prešov
 Miskolc
 Užhorod
 Rzeszów
 

PREDSTAVENIE

Ján Mathé patrí medzi najvýraznejších slovenských sochárov. Narodil sa 14. júna 1922 v Košiciach. V rokoch 1945 - 1950 študoval na pražskej Akadémii výtvarných umení u Otakara Španiela.

Po februári 1948, keďže sa nestotožnil s materialistickou filozofiou a v Prahe udržiaval kontakty s vedúcimi osobnosťami katolícky orientovanej akademickej elity, hrozila mu perzukúcia, ktorej, návratom do Košíc, unikol len o vlások . Tu naďalej pôsobil, avšak sa vedome vyhýbal účasti na pomníkových projektoch oslavujúcich komunistický režim. Z tohoto dôvodu bol neprávom vyraďovaný z oficiálneho sledu slovenského sochárstva. Spoločensky vážené sa stávali len "angažované" diela, ale i v tomto období socialisticko-realistickej devalvácie umeleckej kreativity Mathé odolával vonkajšiemu tlaku a nekompromisnosťou svojho umeleckého postoja sledoval svoj osobitý výtvarný program. Realistické neskôr štylizované plastiky rozvíjal do abstraktných foriem postkubistickej nonfigurácie motivovanej zrodom života, bolesti a nádeje, ako nosného umeleckého posolstva.

Ako jeden z prvých vo vtedajšom československom sochárstve nastolil existenciálne nástojčivý, no vtedy tabuizovaný a obchádzaný motív sochárskeho stvárnenia hmoty, motív bolesti, úzkosti, uzatvárania sa do seba. Paralelne ho vyvažoval optimistickejšou víziou dvojice, pohrúženej do vzájomného tichého dialógu a neskôr trojice ako symbolu rodiny. Väčšinu týchto motívov stvárnil v enigmaticky tvarovaných, nápadne vertikalizovaných figuratívnych víziách.

V priebehu postupujúcich 60-tych rokov pristúpil k reduktívnemu postupu a zjednodušovaním pôvodného vizuálneho zážitku dospieval k veľkoryso komponovanej abstrahovanej forme. Namiesto vizuálneho napodobnenia mu ide predovšetkým o znak deja: česúcej sa ženy, letiaceho vtáka, ale aj vznášajúcej sa ľudskej bytosti.

Záverom 60-tych rokov automobilová nehoda prerušila umeleckú tvorbu Jána Mathého, avšak počiatkom 70-tych rokov akoby znovuvzkriesený pristúpil k realizácii ďalších sôch a plastík s novým výtvarným videním. Práve v tom čase vytvoril viacero veľkolepých diel, ktoré i vďaka blahovoľnosti schvaľovacích komisí , umiestnil medzi neutešenými panelovými blokmi.

Osemdesiate roky sa vyznačovali bilancovaním, či už autorskej výstavy životnej tvroby v Bratislave (1984), alebo v Košiciach (1986). Aj v súčasnosti Ján Mathé naďalej tvorivý a tak ako väčšinu svojho života, tvorí pokojne v ústraní a tichosti svojho ateliéru.

 

 
(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovate¾ www.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: marek@box.sk tel. 0905 942 606