magyar
  polski
  deutsch

 Košice
 Prešov
 Miskolc
 Užhorod
 Rzeszów
 

Juraj Fleischer vo FotoGalérii NOVA
@ Kultúra -> Výstavy      May 19 2005 - 06:28 GMT

Warning: file(/home/marek/cassovia/vystavy/190505nova/INDEX): failed to open stream: No such file or directory in /raid/cassovia/photoset.inc.php on line 25
Výstavné plochy košickej FotoGalérie NOVA na Hlavnej 48 “hostia” do 30.mája jubilejnú výstavu známeho kosického fotografa Juraja Fleischera, zaradenú do programu tohtorocných osláv Dňa mesta Košice.

Najnovšia tvorba Juraja Fleischera - ako to dokazuje súčasná prezentácia jeho diela nazvaná GENEZIS - v značnej miere uvoľňuje pohľad na farebnú fotografiu, ale aj na jej technicko-technologické spracovanie. S tým spolusúvisí uvoľňovanie jeho umeleckej výpovede, v ktorej možno vysledovať prekračovanie hraníc autentickej osobnej skúsenosti do sfér širšej spoločenskej komunikácie.

Fleischer, bohatý skúsenosťami, nadchnutý poznaním, aj dnes rozpráva fotografiou. Zaiste si toho veľa pamätá, i keď dačo si už pamäť nemusí. Napokon má na to právo, ako každý. Preto si môže dovoliť niektoré motívy zo svojej pôvodnej tvorby vynechať, o niektoré sa nestarať, alebo už o ne ani neusilovať. Je nekonformný fotograf, a ako pre každého nonkomformného umelca je príznačné, zakaždým, keď treba, nebojácne vybočí z radu, prekročí zaužívané tradície, zmieta zo stola schémy, uvzato presadzuje svoje vízie. Preto je originálny a jeho dielo výnimočné. Fleischer to dokazuje svojou tvorbou v jednom súvislom tvorivom ťahu takmer štyri desaťročia. Vedel sa presadiť pre fotografiu v akomkoľvek neprajnom čase i prajnom nečase. Azda preto má na jednej strane množstvo obdivovateľov a na strane druhej rovnako veľa neprajníkov.

Juraj Fleischer (1945) sa narodil a žije v Košiciach. Svoj talent fotografa začal rozvíjať kedysi začiatkom sedemdesiatych rokov uplynulého storočia. K majstrovskému výrazu dospel poctivou umeleckou a technicko-technologickou prípravou ako samouk. Jeho názor na fotografiu sa formoval postupne na základe vlastných skúseností a poznania, neskôr ho dotváral skúsenosťami a názormi fotografických autorít a vzorov. Pritom ani dnes ako čerstvý šesťdesiatnik rigidne nezotrváva na získaných poznatkoch, ale svoje myšlienky a názory na fotografiu dokáže flexibilne modifikovať v duchu najnovších fotografických trendov a technických výdobytkov.

S jeho dielom sa mohli priaznivci fotografie zoznámiť v krajinách strednej a západnej Európy, ale aj Zámoria (Severná a Južná Amerika). Na Slovensku dosiahol celý rad ocenení a uznaní. S jeho menom sa môžeme stretnúť v rôznych reprezentatívnych publikáciách, ale aj encyklopédiách a slovníkoch. Je členom popredných umeleckých zoskupení (Slovenská výtvarná únia, Zväz slovenských fotografov, Fotoklub NOVA Košice...). O fotografii sa vyjadruje so všetkou zodpovednosťou ako o médiu, ktoré je živé, neustále sa vyvíjajúce, umelecky svojbytné, no mimoriadne zraniteľné, čo svedčí jednak o presnosti, ale i o prísnosti jeho videnia a chápania fotografie. Ako majster, ktorý k dokonalosti vyzrieva, neznáša povrchný prístup k tomuto médiu, lebo vie, nakoľko je ono jemné a citlivé.

Počas svojho takmer štyridsať rokov trvajúceho tvorivého maratónu prešiel rôznymi vývinovými, žánrovými, tematickými štádiami a obdobiami. Azda najdramatickejší prerod prekonal v poslednom tvorivom období, keď ním kedysi odmietanú digitalizáciu vo fotografii prijal ako nezvratný vývinový fakt a zároveň ako výzvu na nové umelecké sebavyjadrovanie, o čom svedčí aj táto prezentácia, ktorou opätovne potvrdzuje skutočnosť, že disponuje silným tvorivým potenciálom. Neochvejne kráča za svojím umeleckým cieľom - nesklamať fotografiu ako umelecký artefakt, no nesklamať predovšetkým samého seba ako tvorcu.

Kým vnímateľovi Fleischerovho diela je súdené iba čo pozerať sa na tvár jeho fotografie, fotografovi Fleischerovi bolo a je dané neomylne sa pozerať do tváre vnímateľa. Takto vedie jeden nepretržitý, ojedinelý dialóg v duchu vyznania svojho fotografického guru Ernsta Haasa:

JE NIEČO K VIDENIU A KAŽDÝ TO VIDÍ,
JE TO VNÍMANIE.
NIE JE NIČ K VIDENIU A VY TO VIDÍTE,
JE TO POÉZIA.
AK DOKÁŽEŠ POMOCOU KAMERY,
ABY TO VIDELI AJ INÍ -
VTEDY JE TO FOTOGRAFIA.

Dr. TIBOR KOČÍK
výtvarný publicista   |   tlačiareň
 
pošli na vybrali.sme.sk pošli do vybrali.sme.sk

Zdielať tento článok na Facebooku

 
(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovate¾ www.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: marek@box.sk tel. 0905 942 606