magyar
  polski
  deutsch

 Košice
 Prešov
 Miskolc
 Užhorod
 Rzeszów
 

Tunel Branisko

Horský prechod Branisko patril i patrí k najnáročnejším častiam slovenských ciest, a taktiež najrizikovejším v oblasti dopravnej nehodovosti. O výstavbe tunela sa hovorilo dlhé roky, viacmenej vždy ako o sne všetkých šoférov. Reálnu podobu dal tomuto snu 20. marec 1997, kedy sa začalo s jeho výstavbou, konkrétne pod označením D 26,5/80. Celková stavba sa nazýva: diaľnica D 1 Beharovce - Branisko. S razením západného portálu sa začalo 23. mája 1997, s razením portálu východného 29. júna 1997.

Diaľnica

Diaľnica D1 Beharovce - Branisko je súčasť medzinárodnej európskej cesty E 50, ktorá spája východ a západ svetadiela ako jeho hlavný komunikačný ťah. Prechádza zo západu Francúzska, cez Nemecko, Česko a Slovensko k Ukrajine. Hlavným účelom stavby je prepojenie východoslovenského regiónu s hlavným európskym ťahom, pričom je nutné dobudovať diaľničné spojenie Trenčín - Prešov - Košice - Ukrajina.

Etapy výstavby D 1 Beharovce - Branisko

I. etapa zahŕňa stavebné práce na výstavbe pravého tunela. Stavebne, časovo i finančne je to najnáročnejšia časť celého diela. K spojeniu razených priestorov, ktoré sa, samozrejme, začali z oboch strán, došlo 1. 5. 1999. Predpokladaný čas ukončenia I. etapy je apríl 2001.

II. etapa sa vyznačuje montážou a vbudovaním technologických zariadení, potrebných na bezpečnú prevádzku pravého tunela, výstavbu portálových objektov, vetracej šachty, združeného výdušného objektu, ako aj vodohospodárskych objektov pre prevádzkovanie tunela. Predpokladaný plán ukončenia II. etapy je august 2002.

III. etapa je zameraná na vybudovanie prípojných úsekov diaľnice k tunelu, mostov a privádzača, s úpravou štátnej cesty 1/18, vybudovanie strediska pre správu a údržbu diaľníc v Beharovciach a čistiarne odpadových vôd v Granč - Petrovciach. Ukončenie tejto časti tretej etapy je plánové do septembra 2002. Je tu však predpoklad, že augista 2002 začne trvalá prevádzka. Do októbra 2002 sa dobuduje obchvat na Fričovce.

IV. etapa predstavuje vybudovanie ľavej tunelovej rúry, ako i kompletného technologického vybavenia. Projektovo i výstavbovo bude zabezepčená, keď dopravná priepustnosť s obojstrannou pevádzkou tunela bude kapacitne vyťažená. V súčasnom štádiu nie je nutná, jej opodstatnenosť sa predpokladá okolo roku 2015.

Zaujímavé technické informácie

Výstavba tunela by mala podľa výpočtov stáť osem miliárd, reálna cena je podmienaná stabilitou slovenskej koruny.
Tunel má mať 13 únikových ciest.
Dĺžka razenej časti tunela je 4822 metrov.
V dôsledku geologického zloženia horského masívu tunel vytvára trasu v tvare písmena S s dvoma protismernými oblúkmi s polomermi 3 500 a 2 200 metrov, v stúpaní smerom na východný portál 1,2 %.
Šírka vozovky medzi obrubníkmi: 7,5 m.
Celková šírka s chodníkmi: 9,5 m.
Výška dopravného gabaritu: 4,5 m + 0,1 m.

Obstarávateľom stavby je Slovenská správa ciest, Bratislava, výkon dozornej činnosti zabezpečuje Investorský útvar Slovenskej správy ciest, Košice, ktorý nám poskytol uvedené informácie.

sivo

Mapka tunela...

 

 
(c) - autorské práva Box Network s.r.o., prevádzkovate¾ www.cassovia.sk . Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu Box Network s.r.o. je výslovne zakázané. Viac informácií: marek@box.sk tel. 0905 942 606